5. Organització econòmica del món
Podem afirmar que en els últims anys el
món ha passat de la bipolaritat (EUA-capitalisme vs. URSS-comunisme) a
l’hegemonia dels EUA (després de l’esfondrament de la URSS) i actualment a la
multipolaritat (EUA més UE + països emergents). L’extensió del capitalisme (fins
i tot a la Xina) i la globalització emmarquen aquest procés. El G20,
organització que agrupa als 19 estats (més la UE) més importants/influents del
món, vetlla pel creixement i l’estabilitat del sistema.
El món més desenvolupat (països
centrals) és el món més tecnificat, amb una productivitat molt alta, una
indústria molt especialitzada i competitiva, serveis molt qualificats i que controla els fluxos comercials. Parlem de
societats postindustrials en les que no cal tenir las indústries al territori.
Ben al contrari, portar les fàbriques a països poc desenvolupats
(deslocalització) , pot ser una manera de treure’s els problemes laborals i evitar
les sancions per contaminació. Amb això es crea un sistema d’interdependència
global basat en el capitalisme i en el
consumisme. En contraposició, al tercer món encara domina
el sector primari (agricultura de subsistència o monoconreu) amb una indústria
escassa i poc tecnificada-especialitzada i productivitat baixa.
D’altra banda, en molts països
s’observa un creixement accelerat del sector terciari, lligat en uns casos a
l’augment del benestar de la població. Es tradueix en més despeses en sanitat,
educació oci, cultura, esports, i a escala global, transport i turisme i en
l’accés de les dones a l’estudi i al món laboral qualificat (que s’implica,
produeix i gasta en activitats d’aquest sector). És el que es coneix com
desenvolupament humà; altres països emergents com ara la Xina o l’Índia, només
han arribat al desenvolupament econòmic (augment del seu PIB però sense
aconseguir millores socials per a la població).
6. Activitats econòmiques i territori a
Catalunya i a Espanya
L’economia espanyola
forma part del grup de països econòmicament desenvolupats de la UE, tot i que
amb problemes greus : fonamentalment l’ atur, però també poc lideratge i força
dependència industrial.
En el sector agrícola, ja
fa anys que varem deixar l’agricultura tradicional i varem passar a la de
mercat. Tenim més productivitat agrícola amb menys població que s’hi dedica.
Això és fruit de la tecnificació. Cal destacar el paper important de la UE en
el sector primari (PAC i PPC)
Els espais industrials en
un principi els trobàvem a la ciutat (prop de les zones ben comunicades); amb
el creixement urbà passaren als polígons industrials i, actualment, les
industries es troben en procés de deslocalització i fragmentació dels processos
productius.
Aquesta transformació
hauria de comportar una forta inversió en I+D per tal de situar a Catalunya i
Espanya en la llista de països més avançats (un altre punt feble ). La
industrialització és territorialment molt desigual: força alta a Catalunya,
alta al corredor mediterrani, a Madrid i també al País Basc, Navarra i corredor
de l’Ebre però baixa o molt baixa a la resta de l’estat. La UE no intervé
pràcticament en aquest sector.
La balança comercial és negativa,
compensada per l’activitat turística (sector que genera alts beneficis al país).
El turisme, cada vegada menys estacional, creix per la gran diversitat
d’activitats i visites que ofereix Espanya, i sobretot Catalunya , i també per
les bones comunicacions de tot l’Estat (aeroports, AVE, ports, autopistes,
etc).
7. Organització política territorial
Tots els territoris tenen una organització
política. Al món hi ha 196 estats reconeguts per la ONU, que és la Organització
internacional (o supranacional) que els engloba.
Cada país presenta el seu propi model
organitzatiu, però a grans trets podem destacar el següent:
- l’estat pot ser una monarquia (quan hi ha un rei o reina) o una República (quan no n’hi ha).
- Els estats poden ser democràtics (el govern és escollit pel poble, hi ha llibertats i garanties constitucionals) o dictatorials (qui mana s’ha imposat per la força).
- Podem parlar d’ estats centrals (on tot el poder recau en el govern central) dels estats descentralitzats (a on les regions tenen també una quota de poder).
- Alguns analistes parlen d’estats socials o liberals, però crec que seria més exacte parlar de governs socials o liberals ja que en els països democràtics el govern pot canviar amb certa facilitat.
Cada vegada més assistim a unions de països en
àmbits econòmics, comercials, esportius ..., el que anomenem àrea geopolítica .
El cas més emblemàtic és el de la UE, composta per 28 països ,que ha aconseguit
crear un espai de lliure circulació de persones , mercaderies i capitals i
també que els estats cedeixin la sobirania en molts àmbits, el principal dels
quals és la moneda comú, l’euro.
Espanya, després de la dictadura franquista, passa
a un sistema democràtic, amb una Constitució (1978) que proclama una monarquia
parlamentària i la sobirania nacional. Territorialment l’estat s’organitza en
municipis, províncies (50) i comunitats autònomes (17). Per la seva banda,
Catalunya ho fa en comarques (42). Cada quatre anys els
ciutadans són convocats a les eleccions municipals, autonòmiques o estatals i Cada cinc, a les europees.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada